ZS Bibice

Plan czytelniczy ,,Kto czyta nie błądzi” realizowany podczas zajęć świetlicowych w klasach I-III SP w roku szkolnym 2016/2017

W dobie tv, video, komputeryzacji książka zostaje odsunięta na plan dalszy. Dlatego też ważnym zadaniem dla nauczyciela jest zachęcenie dzieci do korzystania z biblioteki, zgromadzonych w niej książek, czasopism i innych źródeł informacji. Bezpośredni i stały kontakt z książką i biblioteką zapewnia dzieciom z klas I - III rozwój zainteresowań czytelniczych, dostęp do źródeł informacji, trwałe przeżycia estetyczne i emocjonalne. Książka wzbogaca wiedzę dziecka, rozwija jego intelekt, ale jest także źródłem rozrywki i zabawy. Dlatego też program ten ma na celu przede wszystkim przygotowanie uczniów klas młodszych do świadomego i chętnego korzystania z biblioteki i książki jako źródeł informacji i rozrywki.

Cele ogólne

1.      Podniesienie poziomu czytelnictwa wśród dzieci.

2.      Zainteresowanie zbiorami szkolnej biblioteki i klasyką literatury polskiej.

3.      Tworzenie skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem myślenia.

4.      Stymulowanie rozwoju emocjonalnego.

5.      Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.

6.      Uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.

7.      Kształtowanie nawyku czytania na całe życie.

8.      Budowanie więzi między dorosłym i dzieckiem.

9.      Stymulowanie rozwoju emocjonalnego.

Cele szczegółowe
Uczeń:

1.      Uczestniczy w zajęciach czytelniczych;

2.      Słucha czytanych głośno książek;

3.      Odpowiada na pytania i rozwiązuje zagadki, quizy związane z lekturą;

4.      Ilustruje opowieści;

5.      Rozmawia na temat ;

6.      Czyta innym dzieciom;

Formy i metody pracy:  pogadanki, wystawki prac dzieci, organizowanie kącików tematycznych z literaturą dziecięcą, czasopismami, albumami itp., prezentacje ulubionych książek, wystawki poświęcone sylwetkom pisarzy dla dzieci.

Program

1.      Zajęcia „Kto czyta nie błądzi” prowadzone są systematycznie – raz w tygodniu, w różnych grupach świetlicowych, trwają cały rok szkolny (wrzesień 2016 - czerwiec 2017)

2.      Dzieci uczęszczające na zajęcia to uczniowie najmłodszych klas szkoły podstawowej, uczęszczający do świetlicy szkolnej.

3.      Zajęcia czytelnicze prowadzone są przez nauczyciela- wychowawcę grupy świetlicowej.

4.      Czytane dzieciom książki obejmują klasykę , baśnie, bajki , dziecięca literaturę współczesną, wiersze; nowości na rynku czytelniczym

5.      Książki czytane są w całości lub fragmentach;

6.      Czytanie trwa 20-25 minut.
 

Lektura

1. Wybierając lekturę staram się, by były to książki :
- napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną,
- uczące racjonalnego myślenia,
- niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, prawa,
- promujące pozytywne wzorce postępowania,
- dostosowane do wrażliwości dziecka - nie wzbudzające lęków, i niepokojów
- ciekawe dla dziecka.
2. Pragnę też, by książki, które proponuję uczyły dzieci czegoś dobrego, pobudzały do refleksji lub śmiechu, doskonaliły język, rozwijały wyobraźnię, pokazywały dobre wzorce zachowań - uczyły życzliwości, uczciwości, mądrości, odwagi. 
3. Wymienione niżej pozycje zostały wybrane z tzw. „Złotej listy” – książek polecanych propagowanej przez autorów programu „Cała Polska Czyta Dzieciom” 

Marcin Brykczyński - Ni pies, ni wydra 
Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa, Akademia Pana Kleksa 
Frances Hodgson Burnett - Mała księżniczka 
Tove Jansson - seria o Muminkach 
Astrid Lingren - Dzieci z Bullerbyn; Mio, mój Mio 
Mira Lobbe - Babcia na jabłoni 
Anna Onichimowska - Najwyższa góra świata 
Stanisław Pagaczewski - Porwanie Baltazara Gąbki 
Dr. Seuss - Słoń, który wysiedział jajo 
Anna Sójka - Czytam od A do Z 
M. Strzałkowska - Rady nie od parady 
Anne-Cath. Westly - Sekret Taty i ciężarówka 
Jan Whybrow - Księga straszliwej niegrzeczności, Małego Wilczka księga wilkoczynów 
Piotr Wojciechowski - Z kufra pana Pompuła 

Lista książek została wzbogacona o następujące pozycje: 
Maria Kruger „O wężowej wdzięczności",
H.Ch.Andersen, „Nowe szaty cesarza",
Janina Porazinska, „Agnieszka opowiada bajkę'
Jan Brzechwa, „Androny",
Hanna Łochocka, „O wróbelku Elemelku",
Marie Duvald i Alain Jost, "Opowieści Świętego Mikołaja",
Aleksy Tołstoj, "Wdzięczność szczupaka"
W.Sutjejew, "Bajeczki z obrazkami",
Bracia Grimm, „Królewna Śnieżka",
Irena Landaun, "Babcia też człowiek",
Bracia Grimm, "O czterech muzykantach",
Janina Porazinska, „O dwunastu miesiącach",
Janina Porazinska, "Szklana góra"
Marta Berowska, „Toruńskie pierniki',
Ewa Szelburg-Zarembina, "Bajka o gęsim jaju, raku nieboraku, o kogucie Piejaku,
kaczce Kwaczce, kocie Mruczku i o psie Kruczku",
H.Ch.Andersen, „Brzydkie kaczątko",
Bajki z serii „Dawno, dawno, temu",
Julian Tuwim, „Abecadło", "Pan Hilary",
Marian Orion, "O wawelskim smoku",
Afanasjew, „Zegarowy król',
Michał Zaremba, „Wiersze",
Ramona Nadobnik, „Wesołe pingwiny"

Nowości czytelnicze na rynku czytelniczym

Wychowawca świetlicy szkolnej

Anna Barczyk